Takenlijst voor Social Media Managers

Inclusief Social Media Content Kalender

social media kalender

Een goede social media manager houdt een aantal taken altijd in de gaten. Zo blijft hij/zij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in social media land, wordt de content kalender keurig bijgehouden, worden interessante ideeën voor een mogelijke blogpost opgeschreven en houdt diegene altijd de concurrentie in de gaten. Wellicht doen zij iets wat jij ook zou moeten doen?

Naast deze taken hebben wij op basis van ons eigen schema een overzicht gemaakt van de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en kwartaal taken van een succesvolle social media manager.

Takenlijst

Dagelijks

  • Beantwoord inkomende berichten
  • Reageer waar nodig op berichten waarin je vernoemd bent
  • Ga het gesprek aan met potentiële klanten
  • Plaats 3-5 berichten op Twitter
  • Plaats 1-2 berichten op Facebook en Google+
  • Plaats 1 bericht op Linkedin

Wekelijks

  • Ga gesprekken aan met partners en industrieleiders
  • Bespreek tactieken met je team (brainstorm over nieuwe ideeën)
  • Bekijk de statistieken van je social media kanalen
  • Benadruk het delen en engageren van je social media posts door werknemers

Maandelijks

  • Analyseer je huidige strategie

Kwartaal

  • Pas je social media strategie aan en stel nieuwe doelen op
  • Evalueer best werkende berichten (KPI’s)

Alhoewel de meeste taken redelijk vanzelfsprekend zijn, belichten we hieronder een aantal belangrijke taken.

Beantwoord inkomende berichten: Social media wordt vandaag de dag door consumenten gezien als het medium bij uitstek om vragen en klachten te ventileren. Vergeet daarom niet tijdig te reageren op vragen en klachten.

Reageer waar nodig op berichten waarin je vernoemd bent: Zorg dat je op de hoogte bent van alle vernoemingen van je bedrijf op social media. Ook de berichten waarin je niet getagd bent en reageer waar nodig.

Ga het gesprek aan met potentiële klanten: Waar zoeken potentiële klanten op? Welke zoektermen gebruiken zij als ze jouw zoeken? Zoek deze gesprekken op en ga de conversatie aan.

Voorbeeld: Een van onze klanten biedt een online factureringssysteem aan. Mogelijke klanten zijn startende ondernemers. Een zoekopdracht naar de hashtags #KvK en #Starters leverden flink wat conversaties en leads op voor de klant.

Ga gesprekken aan met partners en industrieleiders: Veel merken en bedrijven hebben partners waar ze mee samenwerken, vergeet niet elkaar ook op social media gebied te ondersteunen. Verder zijn er vaak ook bestaande klanten die ontzettend tevreden zijn met de diensten en/of producten van jouw bedrijf en dit uiten op social media. Ga met deze mensen in gesprek en versterk deze relatie.

BONUS: Download hier GRATIS onze social media content kalender (Excel). Plan gemakkelijk berichten in en hou een duidelijk overzicht van lopende campagnes!

[fbcomments]