Wat is SEO Content Marketing?
Content marketing is hét buzzwoord van de online marketing sector op dit moment. Zoals de naam al doet vermoeden is het belangrijkste onderdeel van content marketing: de content. Waarbij het schrijven van kwalitatief goede en relevante content voor zowel je (potentiële) bezoekers als Google voorop staat. Wij benoemen beide partijen expliciet, omdat zowel Google als je bezoekers baat hebben bij een optimale gebruikerservaring, waar relevante content voor de bezoeker centraal staat. Waar SEO voorheen draaide om het toepassen van bepaalde technieken en trucjes om zo hoog mogelijk te scoren in Google, is de zoekmachine inmiddels slim genoeg om te bepalen of jouw website antwoord geeft op de zoekopdracht van een potentiële bezoeker. Content marketing is daardoor een belangrijk onderdeel geworden van hedendaagse SEO strategieën.
Creëer kwalitatief goede en relevante content
Maar wat is hoogwaardige en relevante content volgens Google en je bezoekers? Belangrijk om te onthouden is dat content marketing een onderdeel is van inbound marketing. In plaats van schreeuwen via billboard of radio reclames dat jij er als organisatie bent (outbound marketing), is inbound marketing het vindbaar maken van je organisatie voor mensen die jou zoeken. Waarom zouden mensen jouw bedrijf zoeken, dan wel vinden? Door het bieden van relevante informatie die antwoord geeft op hun vragen (lees: zoekopdrachten). De meerwaarde van hoogstaande en relevante content wordt door zowel je bezoeker als door Google gewaardeerd.
Let bij het schrijven van content met name op het volgende:
- Wees nuttig en informatief: zo geven wij in ons geval bijvoorbeeld alle informatie over ons bedrijf en diensten, maar geven wij ook tips en uitleg over onze diensten in ons blog.
- Wees waardevoller en nuttiger dan andere sites: zorg er met ieder artikel voor dat je meer of waardevollere informatie geeft dan de talloze andere artikelen over het hetzelfde onderwerp. Vraag jezelf altijd af, wat maakt jouw artikel beter dan die van concurrenten?
- Wees betrouwbaar: door origineel onderzoek te doen, met bijbehorende citaten, links en bronvermeldingen kan je de betrouwbaarheid van je website doen verhogen. Ook het toevoegen van recensies kan de reputatie van je website vergroten.
- Hoogwaardige content: Unieke, relevante en hoogwaardige content die niet het resultaat is van massaproductie of lukraak gekopieerd is van andere websites zorgt voor een optimale gebruikerservaring.
- Wees aantrekkelijk: Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. Het (functioneel) toevoegen van kleur en leven aan je pagina’s kan je content naar een hoger niveau tillen.
Wat is slechte content?
Aan de andere kant zijn er ook een aantal punten die negatief zijn voor de gebruikerservaring van je bezoeker en daarmee ook voor Google. Let er bij het schrijven van content op dat je:
- Geen gebroken links hebt: Links die verwijzen naar niet langer bestaande pagina’s of links die überhaupt nooit gewerkt hebben doen niet alleen af aan de gebruiksvriendelijkheid van je website, maar werken negatief op
- Geen spelfouten maakt: Spelfouten komen de leesbaarheid van een tekst niet ten goede, bovendien bevatten zoekopdrachten vanwege de spellingscontrole van Google veelal geen spelfouten en benadeelt dit niet alleen de content, maar ook de vindbaarheid van je website.
- Niet teveel advertenties, noch afbeeldingen gebruikt: Een overmatig gebruik van advertenties of afbeeldingen kan nadelig zijn voor je content. Advertenties en afbeeldingen moeten ondersteunend zijn aan de content en niet de gebruiksvriendelijkheid tegengaan.
- geen spam in je reacties toe laat.
Nu je unieke content hebt geschreven is de volgende stap het verspreiden van deze content via social media. De grootste misvatting die hierop volgt is dat veel mensen van content marketing verwachten dat er na het verspreiden van hoogwaardige content automatisch een return-on-investment (ROI) volgt. Zoals ook Rand Fishkin van het populaire platform Moz.com uitlegt in onderstaande video:
Zoals Rand al benoemt in de video is het kwestie van herhalen, herhalen, herhalen. Content marketing is niet een gouden oplossing, voor een gegarandeerde verkoop, maar helpt je gevonden worden in een positief daglicht. Voor beide valt veel te zeggen!
Relevante en hoogwaardige content marketing versterkt niet alleen je bedrijf als merk, maar verbeterd op de lange termijn ook je positie in Google. Alhoewel dit langer duurt dan bijvoorbeeld het starten van een Adwords campagne, zijn de resultaten vele malen beter dan ooit met Google Adwords (SEA) te behalen valt. Bovendien zouden de kosten van het behalen van soortgelijke resultaten met Adwords tussen de 10.000 tot 15.000 euro per maand zijn (gebaseerd op resultaten van onze eigen website).
Conclusie
Geen SEO trucjes, of dure SEA campagnes, maar waardevolle content! Hoe goed is jouw content? Laat ons je feedback geven door vrijblijvend contact met ons op te nemen.
Bronnen: ‘Waardevolle inhoud maken’, https://support.google.com/webmasters/answer/6001093?hl=nl