Hoe schrijf je een SEO tekst?

,
Hoe schrijf je een goede SEO tekst

Hoe schrijf je een goede SEO tekst? Met dit stappenplan schrijf jij de beste SEO teksten.

Een goede SEO tekst schrijven is de fundering voor goede SEO. Een leesbare tekst die fijn is voor de ogen helpt lezers om op je pagina te blijven. Doordat de lezer op je pagina blijft en wellicht wel doorklikt naar een volgende pagina geeft de lezer het signaal aan Google af, dat je pagina interessante inhoud bevat.

Dat is belangrijk, want Google missie is om de informatie van de wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

Dit zijn onze tips voor het schrijven van een goede SEO-tekst.

1. Schrijf voor de lezer, niet voor een zoekmachine.

SEO Tekst schrijven

De dagen dat je teksten kon schrijven waar zoekmachines goed op reageerde zijn allang voorbij. Het schrijven van een SEO tekst voor een zoekmachine is dan ook iets wat achterhaalt is. Het is tegenwoordig veel belangrijker om te schrijven voor de lezer. Deze lezer wil je immers zo lang mogelijk op je website houden en bijvoorkeur laten doorklikken.

Om een bezoeker respectievelijk lang op je pagina te houden en daarna te laten doorklikken is het van belang dat tekst aantrekkelijk is om te lezen en om te delen.

Schrijf je tekst daarom in een lerende vorm voor de lezer. Je hoeft je niet druk te maken over hoe vaak en waar je keywords plaatst.

 

2. Kies je onderwerp en zoekwoorden.

keyword seo kiezen

Voordat je kan beginnen met het schrijven van die geweldige SEO tekst is het belangrijk om te weten waar je over gaat schrijven. Ik adviseer om één zoekwoord met maximaal drie zoekwoord variaties te kiezen. Dit kunnen short-tail of long-tail zoekwoorden zijn.

Als voorbeeld neem ik als primair zoekwoord “Goede SEO Tekst”. Een “goede SEO tekst” zal dan mijn primaire onderwerp zijn waar ik de tekst over zal schrijven. Zoekwoorden zoals “Beste SEO teksten”, “Effectieve SEO teksten” en “seo tekst” zijn in dit geval mijn secundaire zoekwoorden. Deze woorden komen weliswaar voor in de geschreven tekst, maar zullen niet als primair zoekwoord worden gebruikt.

3. Schrijf een pakkende tekst.

Doordat je van te voren weet over welk zoekwoord je een SEO tekst zult schrijven kan je kruipen in het hoofd van de bezoeker. Wat wilt hij lezen op jouw webpagina, wanneer hij daar op komt via het door jou gekozen zoekwoord?

Met deze kennis in het achterhoofd schrijf je een tekst van minimaal 350 woorden. Het aantal woorden is belangrijk, omdat zoekmachines het net zoals mensen, fijn vinden om te leren. Bij een tekst van 350 woorden of meer is de kans eenmaal groter dat er synoniemen worden gevonden dan bij een kleine tekst van 150 woorden.

Daarnaast is het belangrijk dat de tekst niet alleen lekker leest, maar ook lekker oogt. Net zoals bij de kunst van het koken, waarbij het eten goed moet smaken maar er ook aantrekkelijk uit moet zien, dient een SEO tekst ook fijn te zijn om naar te kijken.

4. Schrijf altijd vanuit een positief perspectief.

Een positieve tekst met positieve woorden zetten eerder om naar een conversie dan SEO teksten met veel negatieve woorden. Het is daarom van belang dat je een tekst schrijf met een positief perspectief. Vermijd negatieve woorden en vertel juist waarom ze jouw product of diensten moeten kiezen, zonder het negatieve te benoemen.

Voorbeeld negatieve tekst: “Loopt uw bedrijf niet goed? Wij bieden hulp om het beter te maken”

Voorbeeld positieve tekst: “Voorbeeld Consultancy helpt organisaties te verbeteren en te groeien”.

5. Lees je tekst altijd na en gebruik copywriting-technieken.

Wanneer je aan het einde bent gekomen van de tekst die je hebt geschreven is het verstandig om de tekst nogmaals na te lezen. Dit kan jezelf doen of laten doen door een vriend of collega.

Op internet lezen mensen in het algemeen slecht. Als ze 20 tot 25 procent van een tekst lezen is het veel. Gebruik daarom duidelijke koppen en kleine alinea’s om de aandacht bij je tekst te houden.

Wanneer je klaar bent met je tekst is het tijd om je webpagina te promoten.