12 SEO trends die 2021 een grote impact zullen hebben.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de meest effectieve manier om bezoekers naar je website te krijgen, mist je dit goed inricht. SEO veranderd voortdurend en het is voor de meeste ondernemers een uitdaging om op de hoogte te blijven van de laatste spelregels. Het is echter meer dan de moeite waard om je website en backlinks revelant te houden. Want 70% tot 80% van de gebruikers richt zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde vermeldingen. Bovendien converteert circa 28% van die zoekopdrachten naar een aankoop of lead.
De beste SEO-prestaties vereisen aandacht voor veel statistieken, waaronder verkeer, backlinks en sociale shares – om er maar een paar te noemen. Dit blog geeft je inzicht in enkele van de meest relevante en actuele trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie waarop je kunt anticiperen voor 2021, zodat u uw SEO-strategie daarop kan voorbereiden. Hier zijn de 12 SEO-trends om naar te kijken in 2021:
1. Kunstmatige intelligentie zal een grotere rol spelen in SEO.
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de manier waarop mensen omgaan met online inhoud. Het AI-algoritme van Google is vooral het vermelden waard. Het algoritme, RankBrain genaamd, werd een paar jaar geleden onthuld en speelt een belangrijke rol in de rankingssfactoren van Google voor de resultaten van zoekmachinepagina’s (SERP’s).
Greg Corrado , een senior Google-wetenschapper die RankBrain hielp ontwikkelen, heeft eerder het unieke leervermogen van de tool benadrukt. Dit betekent vermoedelijk dat RankBrain alleen maar zal verbeteren met de tijd, waardoor AI een top SEO-trend is om naar te kijken.
De grote vraag is dus: hoe optimaliseer je je SEO voor RankBrain? Hoewel de zoekmachinegigant geen details deelt, zijn experts van mening dat signalen van gebruikerservaringen de belangrijkste bepalende factor zijn. Dit kunnen factoren zijn zoals de klikfrequentie en de tijd die op de pagina wordt doorgebracht. Je dient lezers te boeien en boeien met nuttige, goed georganiseerde inhoud. Een SEO-checker op de pagina kan u helpen de paginasterkte te beoordelen op basis van punten als leesbaarheid, backlinks en meer.
2. Gesproken zoekopdrachten hebben invloed op zoekopdrachten.
Dankzij innovaties zoals Google Assistant, Apple’s Siri en Amazon’s Alexa heeft de technologie voor spraakgestuurd zoeken een lange weg afgelegd. Naarmate de technologie beter is geworden, is deze ook populairder geworden. Het percentage huishoudens dat naar verwachting in 2022 een slimme luidspreker zal bezitten is zelfs 55%.
Overweeg om zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen in dagelijkse gesprekken gebruiken. Gesproken zoekopdrachten doen het doorgaans beter met langere, natuurlijkere fraseringen. Wanneer mensen typen, hebben ze de neiging om af te korten. Een persoon kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht geven: “Wat zijn de nieuwe SEO-trends voor 2021?” maar typ de woorden ‘nieuwe SEO-trends 2021’. Door hierop in te spelen vergroot je de ranking van je de door jouw gekozen zoekwoorden.
3. Mobile First, optimaliseer voor mobiel gebruik.
In 2019 introduceerde Google mobile-first indexering , wat betekent dat de zoekmachine voornamelijk naar de mobiele versie van een website kijkt, aangezien dit de ‘primaire’ versie is in plaats van de desktopversie. Deze wijziging is logisch, aangezien bijna 73% van de internetgebruikers in 2025 uitsluitend toegang tot internet zullen hebben via mobiele apparaten. Controleer hoe effectief je mobiele site is met de gratis mobielvriendelijke test van Google. Neem vervolgens een kijkje in het rapport ‘mobiel gebruiksgemak’ in Google Search Console .
Om ervoor te zorgen dat uw pagina gebruiksvriendelijk is, moet u ervoor zorgen dat Google uw URL’s kan crawlen, dus zorg ervoor dat u geen ‘disallow-instructie’ heeft. Houd er ook rekening mee dat Googlebot geen inhoud laadt die gebruikersinteractie vereist, zoals klikken of vegen. Je moet ervoor zorgen dat Google deze zogenaamde lui-geladen inhoud kan zien . Zorg er ten slotte voor dat u dezelfde meta-robots-tags gebruikt op de desktop- en mobiele sites.
4. Content die voldoet aan het Google DGB-principe zal hoger scoren
Google heeft herhaald dat de kwaliteit van de inhoud van cruciaal belang is voor een succesvolle ranking. Maar wat betekent “kwaliteit” precies voor Google? Verwijs naar het DGB-principe: deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. Deze factoren helpen bepalen of een webpagina nuttige inhoud van hoge kwaliteit bevat. Dit principe is vooral relevant in zakelijke niches.
Er zijn een paar manieren waarop u hoogwaardige inhoud kunt garanderen. Onderzoek eerst je doelgroep, zodat je begrijpt wat voor soort inhoud je bezoekers en potentiële klanten waarderen. Ten tweede, voer onderzoek naar zoekintenties uit, waarmee je de reis van de consument in kaart kunt brengen. Ten derde, gebruik deze informatie om inhoud te maken die past bij de indeling die uw gebruikers verkiezen. Als de content zich bijvoorbeeld richt op tieners, verdient video waarschijnlijk de voorkeur. Als u zich richt op een ouder publiek dan is video misschien minder aantrekkelijk.
Houd ten slotte rekening met DGB terwijl u uw inhoud samenstelt. Maak een back-up van claims met statistieken en feiten. Link naar gerenommeerde sites, bijvoorbeeld die van de overheid of nieuwswebsites. Het hebben van gezaghebbende sites die naar u terugverwijzen, is een andere manier om te bewijzen dat u aan de DGB-criteria voldoet.
5. Lange inhoud helpt SERP’s te verbeteren
Volgens onze inzichten krijgen lange blogposts van meer dan 3.000 woorden drie keer meer verkeer en vier keer meer shares. Ze behalen ook 3,5 keer meer backlinks dan artikelen met de gemiddelde lengte van 901 tot 1.200 woorden. Richt je dus op lange inhoud om hogere zoekresultaten te behalen. Dat gezegd hebbende, je inhoud moet kwaliteit behouden. Het opvullen van informatie met extra woorden puur om het aantal woorden te behalen zal niet goed doen. Het doel is om gebruikers te voorzien van deelbare informatie die hen betrokken houdt.
Hoe bereik je dit? Verdeel eerst je inhoud in secties met H2- en H3-subkoppen om deze beter scanbaar te maken. Ondertitels zijn vooral belangrijk voor mobiele sites. Ten tweede, zorg ervoor dat je linkt naar relevante, gezaghebbende bronnen met een solide autoriteitsscore. Zorg er ten slotte voor dat je inhoud gemakkelijk te delen is. Voeg voor de hand liggende links voor delen toe aan de kop en nogmaals aan het einde, zodat lezers met een snelle klik kunnen delen.
Al dit soort SEO optimalisaties kan je al uitbesteden vanaf €179,- per zoekwoord.
6. Uitgelichte fragmenten zullen prominenter worden
Geen paniek. Je hoeft niet uitsluitend langetermijninhoud te genereren als je de Google-ranglijst wilt beklimmen. Featured snippets , die in 2017 werden uitgerold, zijn een soort snelkoppeling om bekendheid te krijgen in Google – en ze zijn erg kort. Soms, wanneer u iets in Google typt, ziet u mogelijk een vak bovenaan de SERP’s, boven de daadwerkelijke resultaten. Dat is een uitgelicht fragment.
Het scoren van een featured snippet is een geweldige manier om op die begeerde eerste pagina met resultaten te komen. Bovendien stelen fragmenten aanzienlijk verkeer van concurrenten.
Uitgelichte fragmenten tonen een brok informatie, vaak gestructureerd als een vraag en antwoord of een korte bullet-point, how-to guide. Er zijn ook rich snippets, waaronder afbeeldingen, op sterren gebaseerde recensies, productprijzen en soortgelijke stukjes informatie. Om fragmenten te maken, richt u zich op vraaggebaseerde zoekopdrachten en relevante zoekwoorden. Je kan voor inspiratie gebruik maken van de Google-zoekfunctie “ mensen vragen ook ”.
7. Voorspellend zoeken zal verbeteren
Google Discover werd gelanceerd in 2017 en ontketende een nieuw soort zoekopdracht – een die zelfs geen gebruikerszoekopdracht vereist. Discover is nog een van de AI-gestuurde tools van Google. De tool voor contentaanbeveling identificeert gedragspatronen van gebruikers in de loop van de tijd en leert deze gewoonten geleidelijk aan. Met deze informatie kan Discover de meest nauwkeurige inhoud identificeren die de gebruiker waarschijnlijk interesseert.
Google Discover claimt al meer dan 800 miljoen actieve gebruikers . Om te verschijnen hoef je niets speciaals te doen. Als Google je pagina indexeert, wordt deze opgenomen. Inhoud wordt gerangschikt op basis van algoritmen die de kwaliteit van de inhoud en de interesse van gebruikers inspecteren. Hoewel Google geen precieze factoren heeft meegedeeld, lijkt het erop dat locatiegeschiedenis, browsegeschiedenis, app-gebruik, agenda’s, zoekgeschiedenis en thuis- en werklocaties allemaal relevant zijn.
8. Een effectieve SEO-strategie moet video bevatten
Online video lijkt de weg vooruit te zijn. YouTube heeft meer dan 1 miljard gebruikers. Als je geen videocontent maakt, is dit het moment om aan de slag te gaan. Niet overtuigd? Hier is stof tot nadenken: volgens Cisco wordt geprojecteerd dat video alle andere vormen van inhoud overtreft in termen van consumptie.
Maar hoe kun je die video-inhoud optimaliseren? Zorg ervoor dat je de naam en beschrijving van je videokanaal optimaliseert. De beschrijving moet niet alleen vol met trefwoorden staan, maar ook een gebruiksvriendelijk overzicht geven van waar je kanaal over gaat.
Daarnaast zijn trefwoorden cruciaal. Als je bijvoorbeeld optimaliseert voor YouTube, laat je je dan inspireren door de functie voor automatisch aanvullen van het platform. Begin met het typen van het onderwerp van je video en kijk wat er in het zoekveld verschijnt, wat in feite een lijst met voorgestelde zoekwoorden is, die je precies vertellen waarnaar mensen op YouTube zoeken.
9. Beeldoptimalisatie speelt een grotere rol bij het zoeken
Visueel zoeken naar afbeeldingen is drastisch geëvolueerd. Vroeger konden mensen gewoon naar afbeeldingen kijken. In de toekomst zullen mensen afbeeldingen kunnen gebruiken om producten te kopen, informatie te verkrijgen en meer. Google heeft lang aangedrongen op de juiste markering en optimalisatie van afbeeldingen, dus het is logisch dat dit deel uitmaakt van hun langetermijnplan.
Als de afbeeldingen op je website niet zijn geoptimaliseerd, zorg er dan nu voor dat je hiermee gaat beginnen. Gebruik relevante afbeeldingen van hoge kwaliteit en zorg ervoor dat de bestandsnaam aanpast door het fotobestand zo te labelen dat het relevant is voor de inhoud op de bijbehorende pagina. Gebruik alt-tags, die crawlers gebruiken om afbeeldingen te classificeren. Voeg ten slotte afbeeldingen toe aan uw sitemap, waar ze nog gemakkelijker te doorzoeken zijn.
10. Er zal meer belang worden gehecht aan semantisch gerelateerde zoekwoorden
SEO-professionals concentreerden zich vroeger op primaire zoekwoorden alsof ze oogkleppen hadden. Nu weten we dat secundaire zoekwoorden net zo belangrijk zijn. Semantisch zoeken en optimalisatie van intenties zullen in de toekomst nog meer bekendheid krijgen. Google kijkt niet alleen meer naar reeksen woorden. Het analyseert de context van een zoekopdracht en probeert de zoekintentie van een gebruiker te achterhalen, wat betekent dat hoe meer relevante informatie wordt verstrekt – via logisch gerelateerde primaire en secundaire zoekwoorden – hoe beter.
Om de semantische zoekopdracht echt aan te pakken, dien je inhoud te maken die ontworpen is om een vraag te beantwoorden die je doelgroep zou stellen. Optimaliseer inhoud voor onderwerpclusters in plaats van uitsluitend op zoekwoorden te concentreren. Gebruik ten slotte gestructureerde gegevens als ze logisch zijn. Het belangrijkste is dat je schrijft voor mensen, niet voor indexeringsbots.
11. Lokale zoekresultaten zullen een grotere rol spelen in SEO-strategieën
Als mensen aan internet denken, denken ze vaak aan het mondiale karakter ervan. Het is een feit dat de meeste mensen zoekmachines gebruiken om gelokaliseerde goederen en diensten te vinden. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een buurtrestaurant. Lokale SEO is belangrijk – en het evolueert. Deze evolutie is gedeeltelijk te wijten aan de opkomst van zoekopdrachten zonder klikken – die sommige SEO-marketeers het nieuwe normaal noemen.
Bij een zoekopdracht zonder klikken wordt de vraag van de gebruiker beantwoord via de SERP zelf. Ze klikken dus niet op een van de rangschikkingsresultaten. Een reden voor de toename van zoekopdrachten zonder klikken is de toename van featured snippets. Veel zoekopdrachten zonder klikken zijn lokale zoekopdrachten die de resultaten op de SERP weergeven in wat een “lokaal pakket” wordt genoemd.
Hoe krijg je je bedrijf in dat lokale pakket? Begin met het maken van een Google Mijn Bedrijf- pagina. Het hebben van een sterk backlink-profiel is ook belangrijk. Je kunt ter inspiratie nagaan welke soorten backlinks uw concurrenten krijgen en je daarop richten.
12. Gegevens en analyses moeten uw prioriteit worden als u voorop wilt blijven in ranglijsten
Met datawetenschap kan je je kopers beter begrijpen, campagnes visualiseren en gerichte berichten maken. Analytics kan je helpen controleren welke URL’s er worden gecrawld, verwijzingsbronnen identificeren, laadtijden van pagina’s, indexering, omleidingen, responsfouten, bouncepercentages en meer controleren. Je kan ook data science gebruiken om pagina’s te identificeren waarvan je niet wilt dat crawlers ze indexeren en om ongebruikelijke verkeersbronnen te lokaliseren, zoals potentiële spamsites (die uw DGB-geloofwaardigheid schaden).
Hoe zorg je ervoor dat je bovenaan in google blijft, ook anno 2021? Je hebt hier diverse gratis en betaalde online tools voor, maar het meest voordelige is om een SEO Marketing Expert in te schakelen. Vanaf €179,- per zoekwoord garanderen wij dat je website wordt gevonden in de top 5 van de Google resultaten die voor jou organisatie relevant zijn.
Probeer ons een jaar uit, niet goed, geld terug.