Hoe hoog sta jij in Google?

Hoe Hoog Sta Jij in Google?

We hebben al de nodige tips gegeven over hoe je beter gevonden kan worden in zoekmachines. Zo hebben we vertelt wat de meest gemaakte fouten zijn met zoekmachine-optimalisatie, dat de inhoud van een website steeds belangrijker is geworden en hoe je social media kan inzetten om je SEO strategie te versterken. Uiteraard is het vervolgens wel belangrijk om te bekijken of je inzet ook werkelijk vruchten heeft afgeworpen. Weet jij hoe hoog je staat in Google? Het gevonden worden op de (bedrijfs)naam van je website lukt vaak al wel, maar hoe gaat dit op met andere zoekopdrachten en hoe staat het met de zoekwoorden die je aan het optimaliseren bent? In dit artikel geven we verschillende tips om te bekijken hoe goed jouw website op dit moment gevonden wordt. Lees snel verder en kom erachter hoe hoog jij staat in Google!

Een betrouwbaar beeld?

Veel mensen Googlen hun (bedrijfs)naam en zien dat ze op de eerste positie gevonden worden. Fantastisch natuurlijk, maar zijn deze resultaten wel zo betrouwbaar als je denkt? Google is de laatste jaren veranderd naar een systeem waarbij de zoekresultaten steeds verder gepersonaliseerd zijn. Dit heeft natuurlijk voordelen voor het gebruik van Google, maar zorgt er ook voor dat jouw zoekresultaten anders zijn dan die van een ander.

Als je regelmatig een bepaalde website bezoekt, dan zal deze hoger in jouw zoekresultaten van Google worden weergeven. Ben je daarnaast ingelogd in Google dan worden de zoekresultaten nog verder gepersonaliseerd. Zo wordt er rekening gehouden met de video’s die je bekeken hebt op YouTube, de aanbevelingen van jezelf en je vrienden en eerdere zoekopdrachten die je hebt uitgevoerd. Tot slot houdt Google ook nog rekening met je locatie. Zoek je bijvoorbeeld op loodgieter terwijl je in Amsterdam bent, dan krijg je andere resultaten dan wanneer je dezelfde zoekopdracht uitvoert in Hilversum.

Kom erachter met behulp van deze Tools!

Maar hoe kom ik dan wel achter mijn positie in Google? Met behulp van een simpele truuk kan je al zien hoe goed je scoort. Door je browser in privé-modus te starten of een incognito-venster te openen in Chrome zorg je ervoor dat Google geen rekening meer houdt met reeds bezochte websites, noch met de gegevens uit je Google accounts. Google houdt echter nog wel steeds rekening met je locatie. Om dit te veranderen klik je na het invullen van een zoekopdracht op zoekhulpmiddelen. Nu heb je de keuze om een locatie in te vullen of kan je bij “Elk land” kiezen voor de globale resultaten van Nederland. Vervolgens kan je allerlei zoekopdrachten loslaten op Google om te zien hoe goed jouw website scoort.

incognito venster starten
Locatie Aanpassen in Google

Maar hoe kom ik dan wel achter mijn positie in Google? Met behulp van een simpele truuk kan je al zien hoe goed je scoort. Door je browser in privé-modus te starten of een incognito-venster te openen in Chrome zorg je ervoor dat Google geen rekening meer houdt met reeds bezochte websites, noch met de gegevens uit je Google accounts. Google houdt echter nog wel steeds rekening met je locatie. Om dit te veranderen klik je na het invullen van een zoekopdracht op zoekhulpmiddelen. Nu heb je de keuze om een locatie in te vullen of kan je bij “Elk land” kiezen voor de globale resultaten van Nederland. Vervolgens kan je allerlei zoekopdrachten loslaten op Google om te zien hoe goed jouw website scoort.

Heb je geen idee waar je op moet zoeken, of wil je weten met welke zoekwoorden jouw website op dit moment gevonden wordt dan is het wellicht handiger om gebruik te maken van een van de volgende tools. Met behulp van Google Analytics kan je inzicht krijgen in de zoekopdrachten waarmee je op dit moment gevonden wordt. Ga daarvoor in je Google Analytics Dashboard naar Acquisitie > Zoekwoorden > Organisch en zie met welke zoekopdrachten mensen jouw website vinden. Let op: deze gegevens gelden dus enkel voor zoekopdrachten waarbij mensen ook werkelijk naar jouw website toegaan.

Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van Google’s Webmaster Tools (Search Tools). Hier kan je bij Zoekverkeer > Zoekanalyse zien met welke zoekopdrachten je in de zoekresultaten naar voren komt en hoe vaak mensen hier op klikken. Dit heeft het voordeel dat je kan zien met welke zoekopdrachten je gevonden wordt en waar de mogelijkheden liggen om deze verder te optimaliseren.

Bonus: Inmiddels zijn er ook veel websites te vinden op het internet die analyseren hoe goed je website op dit moment gevonden wordt. Een goed voorbeeld hiervan is SemRush. Alhoewel het hier om een betaalde tool gaat, laat deze tot 10 zoekopdrachten de resultaten gratis zien. Het enige dat je hier hoeft in te vullen is het adres van je website. Een ander programma dat wellicht behulpzaam kan zijn is Rankerizer. Een gratis programma dat de zoekresultaten van populaire zoekmachines voor je analyseert. Hierbij moet je echter wel aangeven op welke zoekopdrachten je website geanalyseerd dient te worden.

Heb je een goed idee waar je op gevonden wilt worden, maar lukt dit tot op heden niet? Neem vrijblijvend contact op met SEO Marketing Experts en zie wat wij voor jou kunnen betekenen.

[fbcomments]