8 Must-Know Trends Voor SEO In 2016

8-must-know-trends-seo-2016

Google geeft om kwaliteit. In de afgelopen jaren, heeft ’s werelds meest populaire zoekmachine verschillende updates uitgerold met als doel de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. Deze veranderingen hebben het in vergelijking met voorgaande jaren een stuk moeilijker gemaakt voor “SEO’s” om websites hoog te laten scoren.

Als SEO consultants, proberen wij de trends van Google te analyseren om zo een beter idee te krijgen van hoe wij strategieën voor toekomstige SEO projecten kunnen opzetten. In 2016 zien wij nog meer veranderingen doorgevoerd worden gefocust op kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Hieronder een aantal van de grootste veranderingen die wij dit jaar verwachten:

1. Verdere nadruk op mobiele gebruikers

Sinds April 2015 is Google begonnen met het leggen van een grotere nadruk op mobiele gebruikers, door het uitrollen van hun mobiele algoritme. Sinds deze verandering zien we grotere verschillen tussen mobiele en desktop zoekresultaten.

Met een stijgend gebruik van mobiel internet, verwachten we dat Google steeds meer nadruk zal leggen op het beter van dienst zijn van haar mobiele gebruikers. Het is nu dan ook belangrijker dan ooit dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

2. Implementatie van AMP (Accelerated Mobile Pages)

Behalve een nadruk op mobiel gebruik, is de verwachting dat het hebben van AMP (Accelerated Mobile Pages) pagina’s gunstig zullen zijn voor het verkrijgen van meer organische zoekverkeer. Dit vanwege de aankondiging van Google om AMP vanaf februari 2016 verder te integreren in de zoekresultaten.

Dit betekent dat AMP pagina’s hoogstwaarschijnlijk een boost zullen krijgen in de mobiele zoekresultaten, en wellicht zelfs een unieke plek krijgen in de zoekresultaten, net zoals mobiel geoptimaliseerde pagina’s nu al hebben.

3. Meer directe antwoorden op zoekopdrachten

Als je een frequente Google gebruiker bent, zul je vast opgemerkt hebben dat Google steeds vaker direct de antwoorden op jouw zoekopdrachten geeft:

wie-is-minister-president-directe-zoekresultaten

Een zoekopdracht naar “wie is de minister president van Nederland” toont direct het antwoord op je vraag in tegenstelling tot je eerst naar een andere website te verwijzen. Dit staat bekend als de Google Knowledge Graph. Een verandering van Google die de algehele gebruikerservaring verbetert en eindgebruikers sneller van informatie voorziet.

Wil je jouw website ook voorbij laten komen in de Knowledge Graph, dan zijn er een aantal zaken die je moet doen, waaronder:

  • Maak een Wikipedia pagina aan voor je merk.
  • Claim een Google+ pagina voor je organisatie.
  • Zorg ervoor dat schema markups op de juiste manier is geïmplementeerd in je website.
  • Link naar andere relevante websites.
  • Maak gebruik van zelfstandige naamwoorden in tegenstelling tot voornaamwoorden om Google duidelijk te maken waar je website over gaat.

4. Vertrouwen en autoriteit worden steeds belangrijker

Het internet is de laatste 10 jaar flink gegroeid. Dit heeft het voor Google steeds makkelijker gemaakt om vertrouwde en niet-vertrouwde websites van elkaar te onderscheiden. Websites die de test der tijd hebben doorstaan en in de loop der jaren een reputatie hebben opgebouwd met kwalitatieve links en waardevolle content scoren beter. Een simpele zoekopdracht laat al snel zien dat de top resultaten over het algemeen toegekend zijn aan grote en bekende merken.

Een zoekopdracht naar “laptop reviews” laat de volgende (globale) zoekresultaten zien:

trends-seo-google-zoekresultaten

Als we daarbij kijken naar de autoriteit en leeftijd van de domeinen zien we dat de meeste al bijna 20(!) jaar oud zijn.

URL Domein Leeftijd Moz Domein Autoriteit
www.laptopmag.com 14 jaar en 8 maanden 79/100
www.cnet.com 19 jaar en 3 maanden 95/100
www.digitaltrends.com 18 jaar en 1 maand 85/100
www.pcmag.com 19 jaar en 1 maand 86/100
www.pcworld.com 17 jaar en 11 maanden 90/100

5. Het belang van thematische relevantie

In aanvulling op bovenstaand voorbeeld, kan je je afvragen waarom Laptop Mag hoger staat dan de andere websites, terwijl de website jonger is en een lagere domein autoriteit heeft. Dit heeft alles te maken met het thema van de website. Laptop Mag is namelijk de enige website die zich compleet focust op laptops.

Waarom is dit belangrijk? In 2015 heeft Google een 160 pagina’s tellend document vrijgegeven met daarin hun Search Quality Guidelines. Daarin staat dat aanvullende pagina’s belangrijk zijn bij het bepalen van de autoriteit van de website binnen een onderwerp.

Alhoewel andere websites zich wellicht focussen op meerdere zoekwoorden en meer organisch zoekverkeer krijgen, heeft Google geleerd dat Laptop Mag de nummer 1 autoriteit is wanneer het aankomt op laptops, en laptop reviews.

6. Waardevermindering van onnatuurlijke links

Het kopen van links naar je website en het vergaren van onnatuurlijke links door zogeheten black-hat linkbuilding technieken zal volgens ons verder worden aangepakt door Google. Ze hebben er inmiddels zelfs een speciaal team voor zitten. In de afgelopen jaren richt Google zich steeds meer op het tegengaan en zelfs het de-indexeren van websites die links op een onnatuurlijke manier hebben vergaard.

Deze verandering zal zich in de komende jaren steeds verder uitbreiden. Het vergaren van kwalitatieve links met behulp van social media zal daarbij steeds belangrijker worden.

7. Het belang van een snelle website

Het hebben van een snelle website zal een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij het hoog ranken in Google. Zo laat een onderzoek van KissMetrics zien dat 47% van de internetgebruikers verwacht dat een website binnen 2 secondes laad en dat 40% afhaakt als het laden van een website langer dan 3 secondes duurt.

8. Verdere nadruk op gebruikservaring

Met het groeiende marktaandeel van Bing, is de verwachting dat Google steeds meer nadruk zal leggen op een betere ervaring voor de eindgebruiker. Daarom verwachten we dat Google dit jaar en de komende jaren websites met waardevolle content zal belonen met hogere posities. Daarbij zou Google zich verder kunnen gaan richten op informatie als bounce ratio, pagina bezoeken en gemiddelde duur van het bezoek aan een pagina.

Conclusie

Voor nu en de toekomst is het belangrijk om een website te bouwen die waardevol is. Het creëren van kwalitatief hoogwaardige content en het vergaren van links op een natuurlijke manier zorgt voor langdurige resultaten in Google.

Een analogie die wij daarbij graag gebruiken is een rechtszaak, waarbij Google de rechter is, jij de advocaat en de website je cliënt. Er is heel wat concreet bewijs nodig voor Google om je client te veroordelen van zijn/haar legitimiteit.

Als je je focust op het bouwen van een website met kwalitatief hoogwaardige content dat gemakkelijk gedeeld kan worden, is er geen twijfel mogelijk dat je de komende tijd hoger zal scoren in Google. Succes!

Bron: Andre Campbell, http://www.jeffbullas.com/2016/03/15/what-lies-ahead-for-seo-in-2016/