5 manieren om je SEO positie te behouden
Ok, je hebt een top positie in Google bereikt. Nu moet je deze vasthouden. Hoe je dit doet lees je in dit artikel.
Het genereren van een vast aantal bezoekers is de fundering voor iedere online onderneming. Als je geen bezoekers hebt is het onmogelijk om deze om te zetten in prospecten en mogelijk langdurige klanten. Zodra je jezelf tot een autoriteit hebt gemaakt in de ogen van Google en beloond bent met een top-positie, is het van belang om up-to-date te blijven met de laatste trends om deze plek te behouden. Bovendien helpen deze tips ook nog eens om ervoor te zorgen dat je voldoet aan mogelijke nieuwe veranderingen van Google.
1. Update je site
Dit klinkt logisch, maar het is een van de meest gemaakte fouten in internet marketing. Google neemt namelijk niet alleen de kwaliteit van de content hoog op, maar ook de ‘versheid’ ervan. Dus zorg ervoor dat je je site regelmatig update met nieuwe content om je positie te behouden.
Denk eraan dat het vandaag de dag niet alleen maar om tekst draait. Afbeeldingen en video’s zijn tevens content die de ervaring van je bezoekers kunnen verbeteren en sporen je lezers wellicht sneller aan om de content te delen.
2. Maak je site sneller
De laadsnelheid van een website wordt al langere tijd meegenomen in het bepalen van je positie in Google. En toch zijn er nog ontzettend veel sites die niet snel laden, al helemaal op mobiele apparaten. Google adviseert zelfs dat de laadsnelheid van een pagina idealiter minder dan een seconde dient te zijn. Gelukkig hoef je niet perse een whizzkid te zijn om je site sneller te maken. Door te switchen naar een betere hostingprovider, afbeeldingen te comprimeren met behulp van bijvoorbeeld TinyPNG en gebruik te maken van een zogeheten content delivery system (CDN) kan secondes van je laadtijd afsnoepen.
Probeer eens de Google PageSpeed Insights tool om te kijken hoe goed je op dit moment scoort en waar er nog ruimte is voor verbetering.
3. Breid je linkbuilding uit
Een van de meest voorkomende fouten die marketeers maken is dat zij gericht zijn op de kwantiteit in plaats van de kwaliteit van hun backlinks.
Als je hoog scoort voor een bepaald zoekwoord, is er geen noodzaak om buitensporige backlinks te maken naar die pagina. Google kan namelijk detecteren of een site links vergaart in een onredelijk tempo. En te veel, te snel is een rode vlag, die je mogelijk zelfs een ban kan opleveren.
Je positie kan ook veranderen als er teveel links naar een bepaalde pagina gaan. Google wil dat bezoekers toegang krijgen tot meer relevante en nuttige informatie dan slechts één artikel.
Dus als je je positie wilt behouden is het belangrijk dat inkomende links naar meerdere pagina’s verwijzen op je website. Door je link profiel te diversifiëren zal de autoriteit van de totale website verhogen en een betere positie genieten in Google.
4. Uitgaande en interne links
Het klink misschien contra-intuitief, maar uitgaande en interne links zijn minstens zo belangrijk voor een hoge positie als backlinks. Het linken naar andere pagina’s met een hoge autoriteit helpt Google de relevantie van je site te bepalen binnen jouw niche.
Zorg er altijd voor dat je linkt naar externe pagina’s die waardevolle en met name relevante inhoud bieden voor je lezers.
Interne links, koppelingen naar gerelateerde artikelen bijvoorbeeld helpen tevens in het onderhouden van je huidige positie. Goed uitgevoerd zorgen deze ervoor dat zoekmachines een beter beeld krijgen van de inhoud en het belang van iedere pagina. Bovendien houden deze links je lezer langer vast op je site.
Net als bij uitgaande links, overdrijf het niet. Het toevoegen van een overvloed aan links naar bestaande artikelen kan ook averechts werken.
5. Doe meer met social media
Er is enige onduidelijkheid over de waarde van social media binnen het hoog scoren in de zoekresultaten van zoekmachines. Echter, het is overduidelijk dat zoekmachines bekijken op welke social media jouw merk actief is, en als autoriteit gezien kan worden. Zeker omdat websites als Facebook, Twitter en LinkedIn allemaal een hoge positie genieten in Google.
Aan de hand van links binnen deze netwerken zal Google de relevantie van je website bepalen. Des te meer mensen je content delen, des te beter je zichtbaarheid binnen deze social media.
Hieronder een paar snelle tips die je kunt gebruiken om de zichtbaarheid van uw blog op sociale media te verbeteren:
- Voeg social media deel knoppen toe aan je blogposts
- Maak gebruik van expliciete call-to-actions binnen je content (denk hierbij aan de “Tweet This” knoppen op een tekstje als “Deel dit artikel met je vrienden, klik hier!”
- Bied gratis content aan aan je bezoekers in ruil voor een like of share
Slotwoord
Zoekmachine optimalisatie is een langdurig proces dat niet overnacht resultaten boekt. Meestal merk je pas na een aantal maanden of je werk zijn vruchten afwerpt. Bovenstaande vijf strategieën zullen in ieder geval helpen om je plek te bereiken en nog belangrijker dan dat om je zuurverdiende plek te behouden! Succes!
BRON: Search Engine Land
[fbcomments]