Hoger in Google komen? Volg deze tips!
Om hoger in Google te komen moet Google je content (inhoud van je website) waarderen. We weten dat – op een handje vol mensen na – niemand precies weet hoe Google bepaald wie er bovenaan in Google komt te staan. Echter, door het optimaliseren van de code van je website, het plaatsen van relevante content en correcte inzet van social media zal Google jouw website beter waarderen. Weten hoe? Lees hieronder onze tips om ervoor te zorgen dat jouw website hoog in Google komt te staan.
Met een geoptimaliseerde website kom je hoger in Google
De weg naar een toppositie in Google start al bij de keuze van een domeinnaam. Het hebben van een domeinnaam die al de belangrijkste en meest relevante zoekwoorden voor jouw business bevat is een eerste stap naar een hogere positie in Google. Mocht je al een domeinnaam geregistreerd hebben, bijvoorbeeld een naam van je bedrijf, die verder nietszeggend is over jouw diensten en producten betekent dit niet dat je nooit gevonden zal worden in een toppositie, maar wel dat je extra stappen zal moeten nemen om je populariteit (autoriteit) te vergroten en zo je naam bekend te maken bij jouw potentiële klanten.
Een Google en gebruikersvriendelijke website
Het hebben van een gebruiksvriendelijk website is zowel voor Google als voor je gebruikers van belang. Door ervoor te zorgen dat je een geoptimaliseerde website hebt die snel laadt en voldoet aan de laatste standaarden wordt jouw website hoger in Google gerankt dan concurrenten die dit niet doen. Ben je niet heel bekend met HTML of CSS, maak dan gebruik van een gratis Content Management System (CMS) zoals bijvoorbeeld WordPress. Hiervan is de HTML en CSS code geoptimaliseerd, zodat deze gemakkelijk geïndexeerd kunnen worden door zoekmachines.
Het toenemend gebruik van mobiele telefoons om te internetten is Google niet onopgemerkt gebleven. Een update van Google op 21 april 2015 heeft als gevolg dat websites die geoptimaliseerd zijn voor gebruik op mobiele telefoons, het zogeheten ‘responsive design’ , hoger in Google komen dan websites die niet ‘mobiel-vriendelijk’ zijn.
Relevante content
Google’s algoritmes worden de laatste jaren steeds slimmer. Waar je voorheen een toppositie in Google kon krijgen door het verwerken van een heleboel zoekwoorden in de code, letten zoekmachines tegenwoordig steeds meer op de inhoud van websites. De relatie tussen zoekopdracht en zoekresultaat is daarbij steeds belangrijker geworden; ofwel de zoekresultaten moeten antwoord geven op de zoekopdracht. Stel je zoekt op Google naar in ‘hoger in Google’ omdat je wilt weten hoe je een website bovenaan in Google krijgt, dan is het belangrijk dat de websites die hier bij de zoekresultaten staan antwoord geven op jouw vraag. Vraag jezelf dus af of jouw website ‘antwoord’ geeft op de mogelijke zoekopdrachten voor die pagina.
Hoe wordt ik gevonden?
Nu is het belangrijk om te achterhalen op welke manier mensen jouw website vinden, oftewel met welke zoekopdracht vinden mensen jouw website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- “Hoger in Google”
- “Wat betekent SEO”
- “Online marketing bedrijf Hilversum”
Om uit te vinden met welke zoekwoorden je wordt gevonden kan je gebruik maken van Google Webmaster Tools en/of Google’s Keyword Planner. Vervolgens zorg je ervoor dat je pagina’s schrijft die antwoord geven op de zoekopdrachten van de gebruiker. Belangrijk voor deze pagina’s is:
- Een pakkende en relevante titel die een belangrijk zoekwoord voor die pagina bevat. Zorg ervoor dat de bezoeker direct weet dat hij goed zit en getriggerd wordt om verder te lezen.
- Goede en duidelijke tussenkoppen.
- Het verwerken van gerelateerde content. Zowel van je eigen website (andere pagina’s) als van andere websites.
- Toepasselijke afbeeldingen die het onderwerp ondersteunen (denk eraan om de titel en alt-tags van de afbeelding in te vullen). Een afbeelding zegt immers meer dan 1000 woorden.
- En een goede afsluiter die de tekst kort samenvat en aanzet tot een handeling.
Nu je de pagina verbeterd hebt is het tijd deze te verspreiden. Laat mensen weten dat je pagina verbeterd is. Verspreid hem via social media en je zal zien dat de pagina vanzelf hoger in Google komt te staan. Smaak te pakken? Op naar de volgende pagina.
Hou je je liever bezig met andere werkzaamheden, neem vrijblijvend contact met ons op en wij zorgen ervoor dat uw website hoger in Google komt te staan op de voor jouw organisatie meest relevante zoekwoorden.