Twitter: van sterren naar hartjes
Twitter heeft één van haar functies veranderd – een grotere verandering dan je op het eerste gezicht zou denken.
Een Tweet toevoegen aan je favorieten werd sinds dag en dauw aangegeven met een ster. Sinds kort is deze ster verandert in een hartje. De functie ‘toevoegen aan favorieten’ is hierbij veranderd in een ogenschijnlijke ‘vind ik leuk’.
Alhoewel de functie an zich niet is aangepast, is de achterliggende gedachte een stuk gevarieerder geworden. De verandering maakt het volgens product manager Aarshan Kumar een stuk gemakkelijker en bevredigender om te gebruiken. Bovendien kan je een heleboel dingen leuk vinden, maar niet alles kan je favoriet zijn, aldus Twitter.
You can say a lot with a heart. Introducing a new way to show how you feel on Twitter: https://t.co/WKBEmORXNW pic.twitter.com/G4ZGe0rDTP
— Twitter (@twitter) 3 november 2015
“You might like a lot of things, but not everything can be your favorite”
Het hartje, dat al veelvuldig ingezet wordt in de live-streaming app Periscope en concurrent Instagram is volgens Twitter een “universal symbol that resonates across languages, cultures, and time zones.” En geeft – in tegenstelling tot het voorgaande ‘favorieten’ – meer mogelijkheid tot expressie, zoals ook bovenstaand filmpje aantoont.
Ook nieuw: Twitter Polls
Een tweede verandering die Twitter onlangs heeft doorgevoerd is de mogelijkheid tot het creëren van enquêtes. Waarbij mensen simpel en snel hun mening kunnen delen over een onderwerp.
Als je de publieke opinie wil peilen over – hoe je je hond moet noemen, wie de verkiezingen gaat winnen of welk team er vanavond gaat winnen – is er geen betere plek om antwoord op deze vragen te krijgen dan op Twitter, aldus product manager Todd Sherman.
Waar enquêtes op Twitter voorheen bestonden uit het favorieten of retweeten van tweets, het tellen van antwoorden, of het inzetten van hashtags geeft de nieuwe functie je de mogelijkheid om snel en gemakkelijk een twee-keuze enquête op te zetten die actief blijft gedurende 24 uur. Iedereen kan stemmen en hoe je stemt wordt niet publiekelijk gedeeld.
Coming soon! We're rolling out the ability for everyone to create polls on Twitter: https://t.co/pH5a8q9Ujz pic.twitter.com/ijAKEMUdf1
— Twitter (@twitter) 21 oktober 2015
De nieuwe enquête-functie is inmiddels uitgerold en beschikbaar via Twitter.com of de Twitter app op Android en iOS.
Hoe ga jij hier gebruik van maken? En wat vind jij van de verandering van sterren naar hartjes? Laat het ons weten in de reacties.
Loop je vast met social media en weet je niet precies hoe je alle social media het beste kan inzetten voor je organisatie? Neem dan eens contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.