5 Tips voor Facebook Live
Het is geen geheim dat video hot is. Merken ontdekken steeds vaker dat zij hun ROI verder kunnen brengen door gebruik te maken van video, en met name Facebook Live: een real-time product dat gebruikers en merken in staat stelt live video content te streamen naar hun publiek. Early adopters ontdekken dat Facebook Live nog betere engagement creëert dan reguliere video content, en al helemaal vergeleken met foto’s en tekstberichten.
The Economist is een van de merken die een grote betrokkenheid ziet door gebruik van Facebook Live, volgens Digiday:
“[The Economist’s] videos are averaging around 45,000 views, peaking at 2,000 at any one time and get around 500 comments, 10 times the interactions that links to articles get.”
Nog niet alle pagina’s kunnen op dit moment gebruik maken van Facebook Live. Ben jij een van de gelukkige die dit wel kan, of wil je weten hoe je zo goed mogelijk gebruik maakt van de functie op je persoonlijke profiel, lees dan verder voor een aantal belangrijke tips (TIP: Bekijk ook Facebook’s eigen tips).
1. Blijf Minimaal 10 Minuten Live
Des te langer je live bent, des te meer tijd heeft je publiek om af te stemmen op jouw kanaal en hun vrienden op de hoogte te stellen van jouw uitzending. Ook Facebook beveelt aan om tenminste 10 minuten live te blijven om je publiek te doen groeien.
2. Wees Persoonlijk
Ga persoonlijk in op de vragen en commentaren van je kijkers. Noem hun naam en ga specifiek in op hun vraag of opmerking. Facebook Live is een fantastische tool om persoonlijke relaties op te bouwen met je publiek.
3. Wees Doelbewust
Net als met elk andere vorm van communicatie, draait het om de boodschap. Vraag je af of je werkelijk iets nuttigs te vertellen hebt en of het live aspect echt iets toevoegt. Overweeg je redenering om te kiezen voor Facebook Live. Is dit werkelijk te beste manier om je boodschap te vertellen, of kun je toch beter voor een andere vorm (video, foto, tekst) kiezen?
4. Kondig Je Uitzending Aan
Spontaniteit is fantastisch, maar als je van te voren weet dat je live gaat, vertel het je publiek alvast. Denk er ook aan om je volgers te vertellen over de “Volg” knop tijdens de uitzending. Hiermee krijgen ze namelijk automatisch een melding de volgende keer dat je live gaat.
5. Zorg voor een Goede Verbinding
Wi-Fi is de beste keus, is dit niet beschikbaar? Zorg er dan minimaal voor dat je 4G hebt wanneer je Facebook Live wilt gebruiken. Niets is zo vervelend als een slechte verbinding, die constant verspringt, moet bufferen of dusdanig slecht is dat je live sessie compleet in de soep loopt.
Heb jij al eens gebruik gemaakt van Facebook Live? Hoe reageerde jouw publiek?
BRON: BuzzPlant