In 3 Stappen Meer Volgers op Twitter

twitter wereld

Meer, meer, meer! Als er één plek is waar deze trend volledig lijkt op te gaan is het wel op social media. Mensen willen altijd meer vrienden, meer volgers, meer likes en meer reacties. Niet alleen om de discussie aan te gaan met jouw doelgroep, maar ook om je content te verspreiden is Twitter een prachtig medium. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw content ook werkelijk voorbij zien komen is een grote schare volgers gewenst. Daarom in dit artikel: in drie stappen meer volgers op Twitter.

Stap 1: Alles op orde?

De eerste stap heeft alles te maken met de opzet van Twitter. Is alles netjes ingevuld en heb je rekening gehouden met de belangrijkste punten?

Twitter Bio

In je profiel/bio heb je 160 karakters om te vertellen wie je bent en wat je doet. Het is hierbij van belang om specifiek te zijn. Ben je simpelweg loodgieter? Of ben je een “loodgieter gespecialiseerd in #riolering, #sanitair en #verwarmingen?” Natuurlijk klinkt dit minder interessant dan “Loodgieter Bros. Dé andere broer van Mario & Luigi”, maar het gaat er om dat potentiële klanten je volgen, niet om enkel zoveel mogelijk volgers te krijgen. Maak tevens gebruik van #hashtags in je bio om duidelijk te laten zien wat je specialiteiten zijn. Met de locatie in je Twitter-profiel kan je duidelijk laten zien waar jij je werkzaamheden uitvoert. Ofwel, ben je loodgieter in de omgeving Hilversum, of lever je producten en diensten door heel Nederland? Laat dit duidelijk terugzien in de locatiegegevens van je Twitter-profiel.

Links naar je profiel

Zorg ervoor dat mensen jouw profiel kunnen vinden: voeg een link toe naar je Twitter-profiel in je e-mailhandtekening, op je website en aan je nieuwsbrief. Laat ook duidelijk weten waarom mensen jou zouden moeten volgen. Wat doe je meer of anders op Twitter dan in je nieuwsbrief; wat is de toegevoegde waarde voor de volger?

Delen

Is het mogelijk voor mensen om jouw artikelen en andere interessante informatie van je website gemakkelijk te delen? Is er een “Delen op Twitter” knop te vinden op je website? Op de website van Twitter zijn verschillende implementatie mogelijkheden te vinden, maar veel populaire CMS (bijvoorbeeld WordPress) bieden verschillende populaire plug-ins om de ‘deel-mogelijkheden’ gemakkelijk te implementeren in je website. Maak tevens gebruik van de recent geïntroduceerde Twitter Cards functie, zodat als mensen links van je website delen ze niet enkel een link, maar een korte preview te zien krijgen. Net zoals in de tweet hieronder:

Stap 2: Volg jij de juiste mensen?

Zodra alles in je profiel netjes is ingevuld begint het echte werk. De stap naar meer volgers. Of je nou net begonnen bent met Twitter of al een tijdje op Twitter aanwezig bent maakt verder niet uit, maar er zijn hoe dan ook andere Twitteraars die interessante informatie vertellen over jouw vakgebied. Zoek deze Twitteraars en concurrenten op en volg ze. Ja ook je concurrenten. Doe je dit liever niet, kijk dan wie zij volgen en volg hen ook. Weet je niet waar je moet beginnen? Met behulp van Twitter Search of met behulp van tools als Ignitwit, Commun.it en Unfollowers kan je erachter komen waar de meest interessante Twitteraars zitten en welke voor jou interessant zijn om te volgen. De tools stellen je nog tot veel meer in staat, maar voor nu kan je je het beste enkel richten op het doen groeien van het aantal mensen die jij volgt.

Omdat Twitter een sociaal medium is, zal je al snel zien dat door de ‘juiste’ mensen in jouw branche te volgen, jouw eigen volgers-aantal ook zal stijgen. Belangrijk hierbij is om je nieuwe volgers terug te volgen, en mocht je de tijd over hebben zou je ze zelfs persoonlijk kunnen bedanken met een berichtje. De reeds genoemde tools stellen je in staat om deze stappen te automatiseren, maar wij bevelen je aan dit niet te doen. Het ontvangen van een geautomatiseerd bericht is alles behalve sociaal en persoonlijk en je nieuwe volgers zien dit ook; bovendien is het tegen de etiquette regels van Twitter in. Een andere reden heeft te maken met de grote hoeveelheid nep-accounts. Door deze automatisch terug te volgen blijven deze niet alleen langer bestaan, maar reflecteert dit ook slecht op jouw account, wanneer blijkt dat het gros van je volgers nep zijn.

Stap 3: Wees sociaal!

In een onderzoek uit 2012 is naar voren gekomen dat de gemiddelde levensduur van een tweet 18 min is. Alleen hieruit is al af te leiden dat regelmatig tweeten van cruciaal belang is. Wij bevelen een minimum van 5 tweets per dag aan, met een maximum van zo’n 25 tweets per dag om ervoor te zorgen dat jouw bedrijfsnaam consequent voorbij blijft komen in de tijdlijn van je volgers. Voor de inhoud van de tweets is het belangrijk om rekening te houden met de volgende punten:

  • Creëer relevante content die mensen willen delen
  • Maak gebruik van #hashtags (maak ook gebruik van populaire #hashtags!)
  • Wees kort, maar krachtig en zorg ervoor dat er genoeg ruimte overblijft zodat mensen gemakkelijk kunnen retweeten

Promoot echter niet enkel jezelf, maar deel interessante artikelen van andere bronnen en volgers, retweet interessante en leuke tweets van belangrijke en invloedrijke Twitteraars (die je in stap 2 hebt gevonden) en ga waar mogelijk de conversatie aan! @Mention ze als je ze noemt in een blogpost of voeg interessante tweets toe aan je favorieten. Dit is een functie die vaak over het hoofd wordt gezien, maar goede resultaten kan boeken. Mensen krijgen hier namelijk een aparte melding van. Dit laat niet alleen zien dat je hun apprecieert, maar zorgt er ook voor dat jij bij hen in beeld komt. Deze tactiek wordt vaak in gelijke mate beloond. Tot slot: heb je een interessante blogpost geschreven, heb je binnenkort een opening, of sta je op een beurs? Vraag je volgers gerust om RT’s. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen hierop in zullen gaan.

Zodra je deze stappen hebt doorlopen zal je al snel merken dat je volgers-aantallen gestaag toeneemt. Toch nog hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Of heb jij nog andere tips? Voeg ze toe in de reacties.