Google+ Dood of Springlevend?

Anno 2015 lijkt Google+ steeds verder gefragmenteerd te worden. Met het niet langer verplichten van een Google+ account bij het gebruiken van andere Google Services zoals YouTube, het verwijderen van het Google+ Auteurschap en de komst van Google Foto’s (losgekoppeld van Google+) lijkt Google Plus steeds minder op het sociaal netwerk dat zij wilden zijn. Betekent dit werkelijk het einde van Google+ of is het medium nog steeds een belangrijk onderdeel van een social media strategie?

Google+ Screenshot

Dood?

De verschillende elementen die Google Plus opmaken zijn de laatste tijd steeds verder opgebroken. De foto-albums die onderdeel waren van Google+ zijn in mei 2015 losgekoppeld en verder gegaan onder de noemer Google Photo’s. Het nieuwsoverzicht gaat verder onder de naam Google Streams en de berichten functie van Google+ is tegenwoordig bekend onder de naam Google Hangouts. Al met al lijkt er zo weinig over van het ooit als Facebook-killer aangeprezen sociale netwerk.

Alhoewel Google bekend staat om het abrupt beëindigen van producten en services die niet aan de marktverwachtingen voldoen, denken wij dat Google+ voort zal blijven bestaan. Niet als het voorgenomen sociale netwerk, maar als link tussen de verschillende afzonderlijke producten.

Springlevend?

Springlevend gaat wat ver nadat we net verteld hebben dat Google+ niet meer bestaat in de vorm zoals het ooit voorbestemd was, maar Google Plus kent zeker zijn krachten en moet door marketeers dan ook niet zomaar vergeten worden. In principe zijn er drie belangrijke redenen om gebruik te maken van Google Plus:

SEO voordelen, verhoog je positie en zichtbaarheid in Google!

Bijna iedereen maakt gebruik van Google om te zoeken op het internet, dus waarom zou je niet prominenter aanwezig willen zijn in de zoekresultaten? Met behulp van een Google+ account kan je je bedrijf hoger en prominenter in de zoekresultaten naar voren laten komen. Door het posten van updates op je bedrijfspagina, de interactie aan te gaan en het laatste nieuws van je website te delen op Google+ wordt niet alleen je bedrijf zelf, maar ook je website beter gevonden.

Google Maps, Mijn Bedrijf en Recensies

Met een Google Plus account kan je gemakkelijk en duidelijk de openbare identiteit van je bedrijf laten zien. Door adresgegevens in te voeren (meerdere locaties mogelijk), openingstijden en contactgegevens kunnen potentiële klanten gemakkelijk zien waar je bedrijf gevestigd is en hoe het er van binnen uit ziet. Met behulp van Street View kunnen klanten zelfs zien waar je bedrijf precies gevestigd is en gemakkelijk een routebeschrijving krijgen. Daarnaast kunnen Google+ gebruikers recensies achterlaten, zodat mensen niet alleen weten waar je gevestigd bent, hoe het bedrijf er van binnen en buiten uitziet, maar ook wat anderen over je zeggen.

Google Apps Integratie

De integratie van Google’s Apps biedt een bedrijf goede samenwerking met werknemers in documenten, notities, kalenders en nog veel meer. Bovendien zijn deze Apps volwaardige alternatieven voor programma’s als Word, Powerpoint en OneNote en zijn deze gratis te gebruiken met een Google Plus account. Tot slot is een andere handige app Google Hangouts, welke je in staat stelt gemakkelijk video conferenties te houden of zelfs je eigen vlog te maken.

Al met al bevelen wij aan om zeker gebruik te maken van Google+ en het niet links te laten liggen. Enkel de voordelen voor zoekmachine-optimalisatie zouden reden genoeg moeten zijn om een account aan te maken en hiervan actief gebruik te maken. Denk jij hier anders over? Laat het ons weten in de reacties. Hulp nodig met jouw social media strategie? Neem vrijblijvend contact met ons op.