Vind relevante en bewezen zoektermen voor jouw content
De wereld van content marketing en SEO is constant in beweging. Waarschijnlijk vind jij net als vele andere ondernemers dat jouw kostbare en tijdrovende blogposts niet het aantal bezoekers binnen halen die zij verdienen.
In het 2015 Ranking Factors rapport van Searchmetrics, waarin gekeken wordt naar de factoren die belangrijk zijn voor een top-positie in Google kwamen twee integrale factoren naar voren, namelijk “relevante” en “bewezen” (zoek)termen.
Relevante zoektermen suggereren aan Google dat je uitgebreide informatie geeft over een onderwerp. Bijvoorbeeld, als ik een artikel schrijf over de iPhone SE, gebruik ik van nature woorden als technologie, apps en iOS. Door het ‘crawlen’ van miljarden pagina’s op het internet, waarvan voldoende over de iPhone gaan, weet Google welke gerelateerde woorden er hoogstwaarschijnlijk in een artikel over iPhones voorbij komen. Het gebruiken van zulke woorden laat in essentie dus zien aan Google dat ik brede informatie geef met betrekking tot mijn hoofdonderwerp.
Bewezen zoektermen daarentegen zijn woorden en zinnen die gebruikt moeten worden wanneer je een bepaald onderwerp bespreekt. In bovenstaand voorbeeld zouden dit worden als Apple, telefoon en mobiel zijn. Deze woorden bewijzen aan Google dat ik werkelijk in ga op het onderwerp.
Het is essentieel om zowel relevante als bewezen zoektermen te gebruiken op een pagina om een hoge positie in Google te behalen. Maar hoe vind je deze zoektermen? En hoe verwerk je deze in je tekst? Wees gerust, het is gemakkelijker dan je wellicht denkt.
Let wel: er is geen eenduidige lijst of standaard die je kan gebruiken ter referentie. Veel van dit proces is afhankelijk van je eigen analytische vermogen en kennis van het onderwerp waar je over schrijft.
1. Maak gebruik van Keyword Tools
Gerelateerde zoektermen kunnen synoniemen of variaties zijn, of woorden of zinnen die veelal meegegeven worden in een zoekopdracht. Neem bijvoorbeeld een zoekterm als “kat”, hier kunnen we al een aantal gerelateerde en/of bewezen zoektermen identificeren:
- poes (synoniem)
- katten (variatie)
- huiskat (variatie)
- kat soorten (sub-onderwerp)
- Bengaalse (sub-onderwerp)
Vrijwel elke keyword tool laat je gerelateerde zoektermen identificeren. Google’s Keyword Planner is een goede om mee te starten. Na het invoeren van je primaire zoekterm, kan je bij het Keyword ideas tabblad bladeren door gerelateerde zoektermen. Het tabblad “Ad group ideas” geeft specifiekere woorden en zinnen. Zodra je een sub-onderwerp heb gevonden, kan je er op klikken om nog meer gerelateerde zoektermen te vinden.
Ubersuggest of Keyword Tool zijn twee andere tools die je kunnen helpen om gerelateerde zoektermen te vinden.
Gebruik je relevante zoektermen als sub-onderwerpen en sub-koppen binnen je content. Dit helpt je niet alleen structuur te geven aan je content, maar geeft ook aanvullende SEO voordelen (door ze binnen de juiste tags te plaatsen; H1, H2, enzovoort).
2. Gebruik Google’s “Gerelateerde zoekopdrachten” functie
Als je wil weten welke woorden en zinnen Google semantisch gezien relateert aan je zoekterm, is dit een uitstekende strategie. Door simpelweg je zoekterm in te vullen als zoekopdracht en naar beneden te scholen, zie je onderaan de pagina “Gerelateerde zoekopdrachten” staan.
Anderzijds kan je gebruik maken van Google’s auto-complete functie om erachter te komen welke zoekopdrachten er veelal worden gedaan met betrekking tot je zoekterm. Let wel dat deze resultaten beïnvloedt kunnen zijn door zoekopdrachten die jij zelf reeds heb uitgevoerd (als je ingelogd ben in je Google account).
3. Identificeer woorden en zinnen die andere hoog scorende websites gebruiken
Aangezien we reeds weten dat hoog rankende websites veel gebruik maken van relevante en bewezen zoektermen is het meer dan logisch om te leren van de beste. Identificeer de pagina’s die in de top 10 van Google staan voor jouw zoekterm en bekijk welke woorden en zinnen zij in hun website gebruiken.
Dit kan een lastig proces zijn om handmatig uit te voeren, maar gelukkig zijn er aantal tools te vinden op het web, die je hiermee kunnen helpen. SEO Book’s Keyword Density Analyzer toont je precies welke woorden er gebruikt worden op een pagina en hoe vaak deze voorbij komen. Bovendien vertelt het je welke woorden en zinnen er gebruikt worden in de metadata van de website.
4. Ga brainstormen en/of maak een mindmap
Het is mogelijk dat zelfs na bovenstaande stappen te hebben doorlopen dat je aantal belangrijke relevante en bewezen zoektermen over het hoofd ziet. Door jezelf af te vragen welke woorden gerelateerd zijn aan je onderwerp en deze uit te tekenen in een mindmap, kan je een nog betere kijk krijgen op mogelijke sub-onderwerpen, gerelateerde zoektermen, enzovoort. Het bezoeken van verschillende forums over je onderwerp kunnen ook helpen om je net die niche termen te vinden die jouw artikel boven alle andere zet.
5. Door kwalitatief hoogwaardige content te creëren, gebruik je van nature al de nodige relevante en bewezen zoektermen
Bovenstaande tools en strategieën helpen je met het vinden van veel relevante en bewezen zoektermen, maar er is ook een andere strategie die minstens zo effectief is en wellicht nog gemakkelijker te implementeren. Door je te focussen op het schrijven van lange en uitgebreide artikelen maak je van nature al gebruik van de nodige relevante en bewezen zoektermen.
Alhoewel bovenstaande strategieën je belangrijke inzichten kunnen geven in sub-onderwerpen en gerelateerde zoektermen, zijn deze geen vervanger voor het creëren van kwalitatief hoogwaardige content dat alle vlakken van een onderwerp behandelt.
Zorg er wel voor dat je artikel lang genoeg is om voldoende dekking te geven over het onderwerp. Het onderzoek van Searchmetrics laat zien dat de best rankende pagina’s gemiddeld 1.285 woorden bevatten. Focus je daarnaast op het schrijven van holistische content. Hiermee bedoelen we, het focussen op het steeds verder uitbreiden van je onderwerp om zoveel mogelijk relevante informatie aan je lezers te geven.
Enkel het schrijven gefocust op bepaalde zoektermen, zonder werkelijk relevante content voor te schotelen aan je lezers, zorgt enkel voor korte termijn successen. Dit terwijl het schrijven van holistische en uitgebreide content, van nature al relevante en bewezen zoektermen gebruikt en veel meer kans heeft om de test der tijd te weerstaan. Let wel op dat je niet overboord gaat met het gebruik van bepaald zoektermen (keyword stuffing).
Conclusie
Zoals je ziet is er geen eenduidige manier om bewezen en relevante zoektermen te vinden, of in ieder geval geen manier waarop je 100% zeker weet welke zoekwoorden Google graag wilt zien.
Alhoewel, door slim gebruik te maken van Google en keyword tools, ben je in ieder geval hard onderweg naar het schrijven van artikelen en pagina’s die zowel voldoen aan de eisen van Google als die van je lezers.
BRON: Search Engine Land