7 Tips voor succesvolle e-mailmarketing

mail

E-mailmarketing is een goede en rendabele manier om potentiële klanten te bereiken en vaste klanten te onderhouden. En e-mail wordt verwelkomd door de consument. Een recent Amerikaans onderzoek toont aan dat maar liefst 91% van de ondervraagden zeggen dat ze graag promo e-mails ontvangen.

Maar laten we eerlijk zijn. Doordat e-mail de meest voorkomende vorm van communicatie is, zitten de mailboxen van je klanten hoogstwaarschijnlijk al aardig vol. Daarom is het tijd om opnieuw te kijken naar je e-mailmarketing strategie en te bekijken wat je kan verbeteren om de verbondenheid met je abonnees te behouden.

Alhoewel we alweer halverwege 2016 zitten is er nog meer dan voldoende tijd om in te springen op de laatste tips en trends rondom e-mailmarketing. Hieronder 7 tips voor het creëren van een mail die zal resoneren bij je doelgroep en je zullen helpen bij het verbeteren van je e-mailmarketing.

1. Denk aan je mobiele gebruikers

Dit lijkt misschien een no-brainer, maar dient toch vermeld te worden. Mobiel gebruik is de laatste jaren alleen maar toegenomen en gebruikers vertrouwen voor steeds meer zaken op hun mobiel. Onderzoek wijst zelfs uit dat ruim 55% van alle e-mails allereerst geopend worden op een mobiel apparaat.

Dit houdt in dat de inhoud van je e-mail duidelijk moet zijn en niet al te veel tekst bevat. Maar nog belangrijker dan dat is snelle laadtijd. Dus als je grote afbeeldingen of video gebruikt in je mail zorg er dan voor dat deze snel en gemakkelijk laden.

2. Personaliseer je bericht

Een one-size-fits-all benadering van e-mailmarketing is vandaag de dag gewoon niet langer mogelijk. Je abonnees zijn geïnteresseerd in berichten die zijn gericht op hun persoonlijke smaak en voorkeuren; het aanspreken van je abonnee bij naam in de opening is niet voldoende. Gebruik data inzichten en analyses om verschillende berichten te schrijven voor afzonderlijke doelgroepen (segmenten).

Neem bijvoorbeeld Pinterest: Elke week ontvang ik van hun een e-mail met voorgestelde pins en borden die gebaseerd zijn op mijn interesses en handelingen op Pinterest.

3. Begrijp het “waarom”

Vraag jezelf eens af waarom je abonnees je e-mail eigenlijk openen. Een verleidelijke korting of een nieuw product is misschien niet de enige reden dat je abonnees je e-mail openen. Denk na over wie je klant is, waar ze normaliter naar zoeken, wat belangrijk voor hen is en welk seizoen het is. En op welk apparaat bekijken ze je mail? Kortom, duik in de psyche van je klanten en je zult zien dat het personaliseren van berichten in ene ook een stuk makkelijker wordt.

4. Automatiseer

Geautomatiseerde e-mail campagnes stellen je in staat om een reeks van e-mails te versturen zodra er bijvoorbeeld een formulier is ingevuld, of een download is gestart. Je maandelijkse nieuwsbrieven of speciale campagnes zijn belangrijke onderdelen van je e-mailmarketing strategie. Maar automatisering kan daarbij een zeer krachtige tool zijn bij het onderhouden van je relaties en het sturen van je klanten naar de gewenste uitkomst.

Stel, je organiseert een evenement of seminar. Met het automatiseren van je e-mail kan je zowel voor, tijdens als na het evenement automatisch communiceren met je deelnemers. E-mail voor of tijdens het evenement zou informatie over het verblijf kunnen bevatten. E-mail van na het evenement zou toegang kunnen verlenen tot presentaties of doorverwijzen naar andere aanstaande gebeurtenissen, waarin ze geïnteresseerd zijn.

5. Voeg dynamische en interactieve content toe

Dynamische en interactieve content is iets dat relatief nieuw is voor de e-mail marketing wereld. Denk hierbij aan dynamische opties die veranderen op basis van locatie of het weer, en interactieve opties als animaties en carrousels. Probeer eens een GIF-animatie in plaats van de oude vertrouwde statische afbeeldingen.

e-mail daffy

6. Gebruik een pop-up om meer abonnees te vergaren

Pop-ups kunnen een effectieve manier zijn om snel meer abonnees te vergaren. Hoewel sommigen ze vervelend vinden, zorgen de pop-ups er wel voor dat gebruikers direct in aanraking komen met je nieuwsbrief in plaats van het zoeken naar waar zij zich kunnen aanmelden.

Als je hier gebruik van wilt maken, zorg dan voor een pop-up die uniek is, in plaats van een generieke template. Maak tevens gebruik van actieve taal die mensen activeert om actie te ondernemen.

7. Implementeer Analytics

Het verzamelen van data en het verkrijgen van inzichten is cruciaal (bovendien zouden analyses al een belangrijk onderdeel je algehele marketingstrategie moeten zijn). Als je gebruik maakt van Google Analytics, maak dan gebruik van aangepaste URL’s om zo precies te zien hoeveel mensen vanuit de e-mail naar je website komen. Dit kan gemakkelijk via een tool als Mailchimp, of lees de stap-voor-stap instructie van Google.

Wat zijn een aantal van jouw beste e-mail marketing strategieën? Laat het ons weten in de reacties hieronder.